Πέμπτη, 24 Ιανουαρίου 2008

Πρόταση 5: Αναμόρφωση του Δημόσιου Λογιστικού

Πρέπει να σπάσει άμεσα η συναλλαγή πολιτικών και υπηρεσιακών δημόσιων λειτουργών, με τους επιχειρηματίες.
Αναμόρφωση του Δημόσιου Λογιστικού με απαγόρευση, ανεξαρτήτως ποσού, της διαδικασίας της απ’ ευθείας ανάθεσης ή του πρόχειρου διαγωνισμού*.
Η δημόσια διοίκηση προβλέπει, καταρτίζει προϋπολογισμό, και εγγράφει εξαμηνιαίως τις ανάγκες της. Προκηρύσσει ανοιχτούς διαγωνισμούς, με υποχρεωτική δημοσίευση της προκήρυξης και στον τύπο αλλά και στο site της. Επίσης όλες οι προκηρύξεις διαγωνισμών αναγράφονται κεντρικά και ανά αντικείμενο στην επίσημη ιστοσελίδα της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου και ΥΠΕΧΩΔΕ αντίστοιχα.
Απλοποιείται το πρώτο στάδιο ελέγχου των δικαιολογητικών, έτσι ώστε να μειωθεί σημαντικά η γραφειοκρατία και το διοικητικό κόστος, και αφού αναδειχθεί ο Ανάδοχος του έργου, πριν την κατακύρωση και την υπογραφή της Σύμβασης, απαιτούνται από τον μελλοντικό ανάδοχο τα επιπλέον δικαιολογητικά συμμετοχής. Αν δεν τα προσκομίσει, το έργο κατακυρώνεται στον επόμενο συμμετέχοντα.
Η κατάτμηση έργων ποινικοποιείται. Επίσης ο Ανάδοχος αναγράφει στην προσφορά του τους υπεργολάβους που θα χρησιμοποιήσει με αιτιολογικό του γιατί τους χρησιμοποιεί.
Το Ελεγκτικό Συνέδριο εκτός από τον έλεγχο επιλεξιμότητας κάνει και τον έλεγχο σκοπιμότητας **της δαπάνης προληπτικά.
Το δημόσιο ορίζει αυστηρό χρονοδιάγραμμα στην επιτροπή διενέργειας του διαγωνισμού και σε περίπτωση καθυστέρησης έκδοσης αποτελεσμάτων***, πληρώνει ποινική ρήτρα στους συμμετέχοντες στο διαγωνισμό.
Οι προμηθευτές του Δημοσίου πληρώνονται με απίστευτα αργούς ρυθμούς. Αυτό συμβαίνει, είτε γιατί ο φορέας που προκηρύσσει το έργο δεν έχει δεσμεύσει τα χρήματα, είτε γιατί κάποιο επιχειρηματίες προηγούνται στις πληρωμές πληρώνοντας βέβαια το απαραίτητο γρηγορόσημο. Όλες βέβαια αυτές τις καθυστερήσεις πληρωμών. οι επιχειρηματίες τις μετακυλύουν σε υπερτιμολογήσεις.



*Τρεις προσφορές όπου στην συντριπτική πλειοψηφία των περιπτώσεων είναι πλασματικές από θυγατρικές εταιρίες ή ανύπαρκτες εταιρίες.
**Συχνά το δημόσιο χρηματοδοτεί έργα και υπηρεσίες, παντελώς άσκοπες, αλλά που εντάσσονται στις επιχειρηματικές δραστηριότητες των φίλων των κυβερνητικών αξιωματούχων. Άρα αφού ο φίλος και μιζαδόρος μας πουλάει μηχανολογικό εξοπλισμό αυτόν θα αγοράσω ακόμα και αν δεν έχω τι να τον κάνω.
***συνήθως οι επιτροπές διενέργειας των διαγωνισμών κάνουν έναν ή ενάμιση χρόνο να βγάλουν αποτελέσματα.

5 σχόλια:

Τρύφων είπε...

Κατά την γνώμη μου το πιο σημαντικό στην παραπάνω πρόταση είναι η Online πρόσβαση στις προκηρύξεις διαγωνισμών του δημοσίου σε μια κεντρική πύλη (portal) κάποιου υπουργείου, κατά δημόσια υπηρεσία και κατά αντικείμενο. Σήμερα δημοσιεύονται αλλά είναι σε χίλιες μεριές και η πρόσβαση δεν είναι εύκολη και δεν μπορούν να γίνουν συγκρίσεις.

Το συνηθισμένο επιχείρημα που αντιτίθεται σε τέτοιες προτάσεις είναι η δυσκολία οργάνωσης και το κόστος υλοποίησης και συντήρησης ενός τέτοιου συστήματος.

Να θυμίσω ότι τέτοια συστήματα υπάρχουν και λειτουργούν στην χώρα μας εδώ και χρόνια. Ένα τέτοιο σύστημα είναι το TAXIS του υπουργείου οικονομικών, εκεί οι επιχειρήσεις μπορούν να διεκπεραιώσουν πολλές δοσοληψίες με την εφορία (π.χ. δηλώσεις, ΦΠΑ) μέσα από ασφαλή πρόσβαση. Το TAXIS είναι ένα μεγάλο και πολύπλοκο πακέτο που όμως λειτουργεί και παράγει τεράστια εξοικονόμηση κόπου, κόστους, και χρόνου. Ρωτήστε τους λογιστές που δουλεύουν στον ιδιωτικό τομέα να σας πουν σχετικά.

Δεύτερο, όσο αφορά το κόστος, να μην γελιόμαστε, είναι κανείς που να πιστεύει ότι όσο μεγάλο και να είναι το κόστος ενός τέτοιου συστήματος, αυτό το κόστος δεν θα αποσβεσθεί σε ελάχιστο χρόνο; Μια-δυο χοντρές «δουλειές» να αποτρέψει το κόστος βγήκε.

Ένα σημείο που ενδεχόμενα αποτελεί βελτίωση στην παραπάνω πρόταση είναι να δημοσιεύονται απολογιστικά τα αποτελέσματα των διαγωνισμών, οι προσφορές που έγιναν αποδεκτές, οι όροι κλπ. Ο φόβος φυλάει το έρημα, ο νοών νοείτο.

τσότσος είπε...

Συμφωνώ Τρύφωνα, πολύ σωστή η παρατήρησή σου για κεντρική πύλη.

gerasimos είπε...

Όταν το κράτος είναι να εισπράξει, μια χαρά ξέρει και οργανώνεται. Όταν πρόκειται για ο, τιδήποτε άλλο αρχίζουν οι δυσκολίες οργάνωσης, υλοποίησης κλπ.

αντωνης είπε...

Καταθετω και την προσωπικη μου εμπειρια (ως λογιστης) για τη σημαντικη αλλαγη που εφερε το Taxis.

Ναπολέων είπε...

Kαι γι' αυτήν την ενότητα έχω να πω μερικές σκέψεις μου από την εμπειρία μου σε προμήθειες υλικών του Δημοσίου.
Κι αυτές «εν καιρώ. όμως.

Θα σάς διηγηθώ όμως εδώ μιά πλακατζήδικη πραγματική όμως, ιστορία για την προμήθεια ...θώμιγγα από το ΓΕΕΘΑ εν έτει 1964.
Δεν είναι ιστορία διαφθοράς ακριβώς αλλά μιάς νοοτροπίας, που μπορεί να "γεννήσει" τα πάντα.

Οι προμήθειες στρατιωτικών ειδών γίνονταν τότε (ίσως κι ακόμα τώρα) με ΑΝΟΙΧΤΟ κατάλογο.
Υπήρχε δηλαδή μιά πολυσέλιδη κατάσταση με όλα τα είδη και τις ποσότητές τους κι ένα κουτάκι δίπλα στο οποίο κάθε προμηθευτής σημείωνε την προσφερόμενη τιμή σε όσα είδη ήθελε να προμηθεύσει.
Μετά η επιτροπή έκανε τη σύγκριση και κατακύρωνε(*) την προμήθεια στους ΜΕΙΟΔΟΤΕΣ κάθε είδους. Απλά πράμματα.
Οι στρατιωτικοί, ως ελληναράδες, ήταν τότε (τώρα δεν ξέρω) "κολλημένοι" με την αρχα'ί'ζουσα γλώσσα και τα είδη ήταν γραμμένα έτσι στην κατάσταση:
Σκελέαι (σώβρακα)
Ποδεία (κάλτσες)
Κολόβια (καζάκες)
κλπ
κλπ
καί.................
Θώμινξ !!!!

Έ! λοιπόν, όπως αποκαλύφθηκε, τον ...θώμιγγα τον αγόραζε το ΓΕΕΘΑ, επί 5 χρόνια παρακαλώ, στην τετραπλάσια τιμή από την τρέχουσα τιμή της αγοράς. Κι αυτό γιατί επί 5 χρόνια ΜΟΝΟΝ ΕΝΑΣ προσέφερε τιμή για τον θώμιγγα και τόν κατακύρωναν σ' αυτόν. Οι δημοπρασίες ήταν ετήσιες.

Αποκάλυφθηκε, όταν ένας από τους προμηθευτές, ρώτησε από περιέργεια την επιτροπή, όταν υπόβαλε την προσφορά του:
-Τί είναι αυτός ο θώμινξ;;;
-Ο σπάγγος, του απαντούν.
-Μά σπάγγο έχω κι εγώ, σε πολύ καλλίτερη τιμή!
-Ναι, αλλά δεν έκανες προσφορά!


Έπεσε πολύ γέλιο, όταν μάς τό διηγήθηκε ο Διευθυντής του μεταφραστικού γραφείου, όπου υπηρετούσα, που ήταν στην επιτροπή προμηθειών.

Σημειώστε ότι δεν μπορούσαν να τού κάνουν τίποτα του ατσίδα, μοναδικού προμηθευτή σπάγγου/θώμιγγα, διότι στις μειοδοτικές δημοπρασίες ΔΕΝ τίθεται θέμα αισχροκέρδειας. Την ευθύνη τήν έχει ο φορέας που είναι υποχρεωμένος να κρίνει άν τόν συμφέρει η προσφορά ή όχι.
Bεβαίως και δεν τιμωρήθηκε κανένας από το τμήμα προμηθειών, που δεν είχε κάνει μια βόλτα στα μαγαζιά για νά δεί πόσο πουλιέται ο ...θώμινξ είτε άλλα είδη.
Αυτό μάς έλλειπε, να τιμωρούμε κι όλας...

Πάσχουμε, ίσως ακόμα, κι από τέτοια ...ακόμα.

------------------
(*) όχι ...κατοχύρωνε όπως λανθασμένα λέν πολλοί.